-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47756 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خداوند در آيه 225، سورة مباركه بقره ميفرمايد: شما را به خاطر سوگندهايي كه بدون توجه، ياد ميكنيد، مؤاخذه نخواهد كرد... تفسير و توجيه اين آيه چيست؟ آيا واقعاً سوگند (در حالي كه به خداوند توجه نداشته باشي) مؤاخذه ندارد؟!

در اين آيه، خداوند به دو نوع سوگند، اشاره كرده است: نوع اول قسمهاي لغو است كه هيچ گونه اثري ندارد، و نبايد به آن اعتنا كرد، اين نوع قسمها، آنهايي است كه مردم بدون توجه، به عنوان تكيه كلام، در لابلاي گفتار خود ميآورند، و به آن عادت كردهاند، و در هر كاري لا والله و بلي والله (نه به خدا قسم... يا بله به خدا سوگند) ميگويند. اين نوع قسمها را، قسم لغو مينامند، لغو در لغت به تمام كارها و سخناني گفته ميشود كه داراي هدف مشخصي نيست، يا از روي اراده تصميم، سر نميزند. بنابراين سوگندهايي كه انسان در حال غضب (در صورتي كه غضب سبب شود، كه از حال عادي به كلي بيرون رود) ياد ميكند جزو قسمهاي لغو است. طبق آية فوق، اين گونه قسمها از روي اراده و تصميم انجام نميگيرد مؤاخذهاي ندارد، و نبايد به آن ترتيب اثر داد، البته بايد توجه داشت، كه انسان آن چنان تربيت شود كه اين گونه قسمها را نيز گنار بگذارد، نوع دوم: سوگندهايي است كه از روي اراده و تصميم انجام ميگيرد و به تعبير قرآن كسب قلب در آن مؤثر است، اين گونه قسم معتبر است، و بايد به آن پاي بند بود و مخالفت با آن نه تنها گناه دارد، بلكه موجب كفاره هم ميشود.(ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 2، ص 100، نشر دارالكتب الاسلامية)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.